Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Pomoc Apteczna.

10 posts in this topic

Czy pomoc apteczna powinna mieć zakres obowiązków, a jeśli tak, to jak powinien wyglądać?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przepraszam, że w tym dziale. Jakoś przypadkiem tak wyszło.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Każdy pracownik powinien mieć zakres obowiązków jest to w interesie obydwu stron. I najlepiej jak najdokładniejszy aby później nie było wątpliwości i podpisywany jako aneks do umowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie...kiedys jak pracowałam w Euroaptece przyjechało szefostwo i koleżanka spytała mnie czy przyjąć receptę z poprawką od lekarza, a szefostwo: tak przyjąć, najwyzej pomoc apteczna do lekarza "podskoczy"....wtedy moja koleżanka , magister, która niemal każdy dzień wolny poświęcała na poprawianie recept u lekarzy (tylko z pomyłek było mnóstwo, a co dopiero gdybyśmy przyjmowali wszystko jak leci) opie...ich równo.

Mogła sobie pozwolić, bo u nas jest duży niedobór magistrów...chodziło jej o czas jakiby pomoc musiałaby poświęcic, kto by miał odpowiadać za nią, jak coś sie jej stanie i czy właśnie przypadkiem nie powinni jej wpisać takich usług do zakresu obowiązków.

W tej aptece było tyle towaru codziennie, że pomoc ledwie dawała radę go ometkować, sprawdzić serie i daty (bo nasz inspektor bardzo na to naciska) i posprzątać w ciągu 8 godzin....a przecież nie zawsze do lekarza jest blisko, czasem tzreba się umówić, czasem trzeba się umieć wykłócić z lekarzem o przepisy prawne wink.gif .

 

 

Ale cóż....jakie pojęcie może mieć o pracy w aptece taki wlaściciel sieciówki, który nie jest farmaceutą.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemem pracy u wielu pracodawców (szczególnie małych firm) jest brak zakresu obowiązków - "przecież wiadomo co każdy w aptece robi". Niestety później brak takiego dokumentu może powodować komplikacje w sytuacji gdy pracodawca chce np. wysłać kogoś na drugi koniec miasta, w zimie, do kolejki pacjentów aby poprawić receptę, albo każe mgr wycierać podłogę albo wpadnie na jakiś inny fantastyczny pomysł.

Zakres obowiązków jest decydujący i to właśnie on określa co kto powinien robić a czego nie należy od niego wymagać i to wszystko powinno być przedstawione pracownikowi PRZED zatrudnieniem aby wiedział czego się spodziewać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko co piszecie jest zrozumiałe. Tylko czy pomoc apteczna może metkować towar, sprawdzać serie, daty ważności itd, czy nie powinni robić tego mgr i technicy w ramach swoich uprawnień? Teoretycznie pomocą może być każdy, więc nie musi się znać na dawkach, opakowaniach, formach leku. Problematyczne jest też rozkładanie leków na półkach, bo niby /teoretycznie rzecz jasna/ pomoc ma wiedzieć co gdzie stoi? Czy nie powinna robić tego pod opieką fachowców /jeśli tak, to myślę, że powinno być to zaznaczone w obowiązkach/? Nie to, że mam jakąś gapowatą pomoc, ale właściciel apteki zarządał od Kierownika przygotowania 'zakresu obowiązku' dla pracowników, normalne, że z mgr i technikami nie ma większego problemu /zresztą te to miałyśmy już dawno/, ale z pomocą jesteśmy w kropce. Dodam, że właściciel nie jest farmaceutą, dlatego 'zakres' ma ustalić Kierownik. 

 

 

 

 

Pozdrawiam. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PF

Art. 90.

Przy wykonywaniu w aptece czynności fachowych mogą być zatrudnieni wyłącznie farmaceuci i technicy farmaceutyczni w granicach ich uprawnień zawodowych.

 

I teraz tak - w żadnym akcie prawnym nie ma spisu czynności fachowych (jak mi się wydaje) więc skoro tak to pomoc apteczna może sprawdzać i metkować towar. W hurtowniach towaru nie sprawdza magister lub technik.

Ja bym wolał na miejscu kierownika aby towar sprawdzał fachowiec.

Na swoim miejscu w aptece wolałem jak robi to pomoc.

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I o to mi właśnie chodziło. Pewnie, że lepiej by było, żeby towar przyjmował i sprawdzał fachowiec, ale nie oszukujmy sie w aptece jest mnóstwo innych zajęć, którymi pomoc nie powinn się już raczej zajmować ;) Chodziło mi o aspekty prawne tego problemu, ale wiele mi wyjaśniliście. Dzięki. :*

Share this post


Link to post
Share on other sites

PF

Art. 90.

Przy wykonywaniu w aptece czynności fachowych mogą być zatrudnieni wyłącznie farmaceuci i technicy farmaceutyczni w granicach ich uprawnień zawodowych.

 

I teraz tak - w żadnym akcie prawnym nie ma spisu czynności fachowych (jak mi się wydaje) więc skoro tak to pomoc apteczna może sprawdzać i metkować towar. W hurtowniach towaru nie sprawdza magister lub technik.

Ja bym wolał na miejscu kierownika aby towar sprawdzał fachowiec.

Na swoim miejscu w aptece wolałem jak robi to pomoc.

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

 

Nigdy nie mów nigdy ;)

jest rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki 1565 z 2002r

par.12.1

"Kontrola przyjmowanych do apteki produktów leczniczych i ... przeprowadzana jest przez osoby, o których mowa w art.90 ustawy ..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mea culpa...

Ale na usprawiedliwienie powiem, że tak mi się wydawało że gdzieś to kiedyś czytałem i że mi się to nie podobało ale nie mogłem znaleźć więc uznałem że jest już passe. Jak się nie pracuje w aptece to takie rozporządzenia szybko z głowy ulatują.

Skoro tak to pomoc jest od pomagania a nie od sprawdzania.

A tak BTW ciekawe w której aptece realizuje się w pełni zapisy tego rozporządzenia:

 

1) sprawdzenie, czy stan faktyczny dostarczonych produktów leczniczych i wyrobów medycznych jest zgodny z informacjami zawartymi w dokumencie przewozu lub dokumentacji zakupu produktu leczniczego i wyrobu medycznego, obejmującymi w szczególności:

a) nazwę produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,

B) postać farmaceutyczną, dawkę lub stężenie oraz wielkość opakowania jednostkowego,

c) numer serii i termin ważności,

d) kraj i nazwę wytwórcy, jeżeli jest ona zawarta w dokumencie przewozu lub dokumentacji zakupu,

e) ilość opakowań,

f) datę dostawy;

2) sprawdzenie wizualnie, czy dostarczony produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie budzi zastrzeżeń co do jakości;

3) sprawdzenie, czy:

a) opakowanie bezpośrednie,

B) opakowanie zewnętrzne,

c) oznakowanie

produktu leczniczego lub wyrobu medycznego spełnia wymagania określone w odrębnych przepisach.

 

Ze szczególnym uwzględnieniem tego co na czerwono zaznaczyłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jednak.

Tak mi się właśnie wydawało, bo nawet w 'instrukcji przyjmowania towaru w komorze przyjęć' mamy napisane, że trzeba sprawdzic to tamto i bla bla bla, ale robią to mgr i technicy w ramach swoich uprawnień, stąd moje wcześniejsze wątpliwości czy wg prawa pomoc, może te czynności wykonywać. Dzięki jeszcze raz. jak zwykle mogę na Was polegać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.